Hlavní změny v pravidlech (2.část)

23. dubna 2006 v 19:37 |  Nová pravidla
PŘEDJÍŽDĚNÍ CYKLISTŮ
Většina řidičů si při předjíždění cyklisty neuvědomí, že pokud nedají znamení o změně směru jízdy, tak řidič jedoucí za nimi uvidí cyklistu až na poslední chvíli a může dojít ke kolizi.
TELEFONOVÁNÍ ZA JÍZDY
Nebezpečnost telefonování odhalily vzápětí s rozvojem mobilních telefonů všechny státy a postupně zavedly i různě přísné zákazy telefonování za jízdy. V některých zemích se uvažuje o zákazu telefonování za jízdy i pomocí zařízení hands free, protože i komunikace tímto způsobem zmenšuje soustředění na jízdu.

Důvod je nasnadě: dělat dvě věci současně nelze stoprocentně, a pokud řidič telefonuje dokonce bez hands free, omezuje své možnosti i tím, že k ovládání automobilu má jen jednu ruku. Hlavně však rozptyluje svou pozornost, takže není připraven psychicky ani fyzicky, aby řešil případné nenadálé situace.

Různé průzkumy prokázaly, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody obdobně jako například alkohol. Riziko nehody stoupá na čtyřnásobek (!), přičemž nebezpečnější než samotné držení přístroje je ztráta pozornosti a koncentrace na jízdu. Reakce jsou pomalejší až o jeden a půl vteřiny, což představuje prodloužení brzdné dráhy o desítky metrů. Při povolené dálniční rychlosti 130 km/h se takto prodlouží brzdná dráha o 50 metrů! Nesoustředění řidiči podle zjištění psychologů přehlížejí značky a mnohdy nedají přednost v jízdě.

Kladem této novelizace je nejen zcela jednoznačné a již nediskutovatelné upřesnění zákazu telefonování - tato činnost je nyní již nezpochybnitelně zakázána. Ve spojení s velmi citelným postihem v rámci bodového systému a pokutami by měla novela omezit tento nebezpečný jev. Všichni experti se shodují, že v automobilu existuje jediný bezpečný způsob použití mobilu. Před jízdou ho včas vypnout.

ZASTAVENÍ A STÁNÍ
Novela umožňuje parkování nejen souběžně s chodníkem, nýbrž i šikmo a kolmo, aniž by to muselo být vyznačeno příslušnou dopravní značkou. Při volbě takového parkování je však třeba mít na paměti, že se nemění pravidlo, podle něhož při stání musí zůstat aspoň jeden volný jízdní pruh o šířce nejméně 3 m pro každý směr jízdy. Důležitá je i volba místa - i při splnění této podmínky může být kolmé postavení vozu riskantní pro jeho majitele, tedy že do něho někdo nabourá…

Zákon také nově dává právo zastavit řidiči taxislužby ve druhé řadě, je však při tom povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.

V paragrafu 27 je pak zákonem dána jistá možnost zastavit po dobu nejvíce tří minut i na vyhrazeném parkovišti. Řidič přitom však nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, zvláště pak řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno. Na vyhrazeném parkovišti pro invalidy nelze zastavit a stát v žádném případě. Na tato parkoviště je vjezd vozidel bez označení O1 zakázán, je zde tedy zakázáno i zastavení a stání. V případě porušení hrozí řidiči pokuta od 5000 do 10 000 Kč a zákaz činnosti od 6 měsíců do jednoho roku.

Podle dalšího nového odstavce paragrafu 27 (r) je nyní zcela zakázáno parkovat na vegetaci kolem silnice, pokud to nedovoluje místní úprava. Dále je potvrzeno, že na obousměrné komunikaci lze stát jen vpravo, a upřesněno, že na jednosměrné komunikaci je to možné vpravo i vlevo.

Nová úprava může zvýšit kapacitu parkovacích míst v některých oblastech, bude se třeba řídit místními zvyklostmi a citem. Jinak to může skončit špatně jak pro projíždějícího řidiče, jemuž se před vozem vynoří nenadálá překážka v podobě kolmo zaparkované dodávky, tak pro stojící vůz.
JÍZDA V JÍZDNÍCH PRUZÍCH
Debaty o změnách pravidel při jízdě po dálnici nebo pozemních komunikacích o dvou a více jízdních pruzích se zúžily na zákaz předjíždění kamionů, jak je ve stručnosti interpretován paragraf 4. Tomuto tématu je věnován samostatný bod. Všech řidičů se však dotýkají jiná ustanovení.


Odstavce 6 a 7 upřesňují chování řidičů při jízdě po silnici o více pruzích. Jedná se o změnu pruhů, kde by sice logika měla řidiči napovědět, ale dění na silnicích tomu nenasvědčuje. Pokud totiž na tří a víceproudé komunikaci současně chtějí do volného jízdního pruhu najet dva automobily, měli by se řidiči řídit pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy vozidlo, přijíždějící z pomalejšího (vnitřního) pruhu. Někteří automobilisté v rychlých pruzích však měli možná dojem, že jako rychlejší mají přednost… Novela tedy tyto situace řeší naprosto jednoznačně a jasně: přednost mají řidiči automobilů přijíždějící z pravých jízdních pruhů.

V dalším paragrafu je upřesněno najíždění na dálnice a rychlostní komunikace prostřednictvím připojovacích pruhů, které je v případě jejich existence řidič povinen použít. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmost, jsou stále řidiči, kteří na tyto komunikace i při existenci připojovacích pruhů vjíždějí se zastavením jako na nějaké křižovatce. Teď se již nebudou chovat jen nesprávně, nýbrž v rozporu se zákonem a dopravními předpisy. Hlavně se však sníží riziko kolizí, které zvyšuje velký rozdíl rychlosti mezi projíždějícími vozy a těmi, které nevyužijí připojovacího pruhu a najíždějí prakticky z nulové rychlosti.

JÍZDA NÁKLADNÍCH VOZIDEL
Toto konání nyní zakazuje i další novelizovaný paragraf, který postihuje vlastně stejné chování, ovšem trochu jinak. Zakazuje předjíždění nákladním vozům nad 3,5 t (na osobní vozy kategorie N1 to neplatí…) a jízdním soupravám, pokud nemají dostatečný náskok rychlosti oproti předjížděnému vozu. Zdá se to po zařazení paragrafu 12, odst. 4 nadbytečné, ale není tomu tak. Dva stejně rychle jedoucí kamiony na tříproudé dálnici představují rovněž jistou překážku plynulosti dopravy.


Výsledkem by mělo být disciplinovanější chování řidičů kamionů a dalších vozidel o váze nad 3,5 t, které tak nejen nebudou brzdit plynulost dopravy, ale sníží se i počet kolizních situací. Náhle vybočivší kamion do rychlého pruhu způsobil již řadu nehod.

Nákladních vozů s hmotností nad 7,5 t se týkají také změny v omezení jízdy některých vozidel v neděli a ostatních dnech pracovního klidu - v sobotu v období od 1. července do 31. srpna jim byla zkrácena doba zákazu na dobu od 7 do 13 h (dosud do 20 h), ovšem ve stejném období nesmějí na dálnice a silnice I. třídy v pátek od 17 do 21 h.
JÍZDAPO KRUHOVÉM OBJEZDU
Ve většině vyspělých evropských států je značná část křižovatek řešena kruhovými objezdy, které významným způsobem snižují počet a hlavně závažnost nehod (auta na ně vjíždějí mnohem nižší rychlostí než na klasickou křižovatku, kde zejména vozy na hlavní silnici jezdívají velice rychle). Počet kruhových objezdů se rychle zvyšuje také u nás a praxe ukazuje, že mnoho řidičů stále ještě přesně neví, jak se chovat před vjezdem na kruhový objezd a při výjezdu. Novela to v paragrafu 30 (odst. 5) vyjadřuje zcela jasně, exaktně a rovněž logicky.

Pokud se na něj motorista chystá vjet, nedává znamení o změně směru. Dosud to nebyla povinnost, nyní je to zakázáno! Má to logiku i význam. Při najíždění automobilista nemění vlastně směr a navíc nemá kam jinam uhnout než vpravo. Hlavní význam tkví ovšem v tom, že leckdy své "blikání" po najetí na objezd motorista okamžitě nezruší a může tak uvést v omyl motoristu, který se chystá najet z následující odbočky, která zejména na menším kruhovém objezdu bývá vzdálena jen několik metrů.

Odst. 5 upřesňuje chování na samotném kruhovém objezdu. Při přejíždění mezi jízdními pruhy jak doprava, tak doleva je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Znamení se nedává pouze při vjíždění na kruhový objezd a při jízdě po kruhovém objezdu, pokud ovšem řidič nepřejíždí mezi jízdními pruhy.

Paragraf 22, odst. 5 upřesňuje také logický předpoklad, že na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Mnohatunový náklaďák, cyklista, ale i organizovaný útvar (ne ovšem jednotlivý chodec, tedy ne úplně každý). Po vzniku profesionální armády je pochodující vojenská jednotka málo pravděpodobná, se stádem skotu nebo ovcí se u nás na kruhovém objezdu motorista nejspíš rovněž nesetká, ale kdo ví. Není však špatné odvézt si toto vědomí do jiných zemí.

Důsledkem této novelizace bude větší "pořádek" na kruhových objezdech a důsledně dodržovaná pravidla mohou zvýšit jejich propustnost. Stále se setkáváme s tím, že motorista vyjíždějící z kruhového objezdu nedá znamení o změně směru a ten, který se chystá teprve najet, zbytečně čeká. Jakmile se tedy chování požadované novelou stane zcela samozřejmostí, určitě se zmenší nebo zcela odpadnou občasné kolony před kruhovými objezdy. Automobilisté vjíždějící na okruh budou mít včas informaci o záměrech motoristy na kruhovém objezdu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Líbí se vám nová pravidla ?

Ano 22% (9)
Ne 63.4% (26)
Je mi to jedno 14.6% (6)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama