Jaguar XJ- Bezpečnost

26. dubna 2006 v 7:57 |  Jaguar XJ
Bezpečnější prostředí
Konstrukční řešení modelu XJ s hliníkovou karosérií splňuje i ty nejpřísnější bezpečnostní normy. Mezi ochranné prvky patří např. opěradla pohlcující nárazovou energii, jež zabraňují poranění krční páteře v případě nárazu zezadu, předpínače pásů, systém ochrany cestujících při boční kolizi, vysoko umístěná brzdová světla a úchyty dětských sedaček typu Isofix.
Tuhá hliníková karosérie
Lehká a tuhá hliníková karosérie generuje při kolizi méně kinetické energie. Proto je množství energie, které musí vůz v případě havárie pohltit, mnohem menší, než kdyby byla karosérie ocelová. Struktura vozu zaručuje postupnou deformaci přední i zadní části a maximální integritu kabiny cestujících. K mimořádně nízké hmotnosti, tuhosti a pevnosti v tahu modelu XJ přispívají také příčný nosník a rámy sedadel z magnézia.
Adaptibilní zadržovací systém (A.R.T.S.)
Firma Jaguar byla prvním výrobcem, jenž vybavil své vozy ultrazvukovým čidlem obsazení sedadel. Nyní všechny modely XJ standardně obsahují adaptibilní zadržovací systém. Ten během pouhé pětiny času potřebného k mrknutí oka vyhodnotí vážnost nárazu a aktivuje příslušné bezpečnostní systémy zaručující optimální ochranu osob. Používá k tomu několik čidel, jež dokáží určit velikost, hmotnost a pozici osob na předních sedadlech, polohu volantu a použití bezpečnostních pásů. Systém A.R.T.S. zaručuje správné použití airbagů a předpínačů pásů, čímž minimalizuje nebezpečí zranění těmito ochrannými pomůckami.
Boční a okenní airbagy
Nový bezpečnostní systém zahrnující okenní airbagy zaručuje optimální ochranu hlav všech cestujících v případě boční kolize. K úplnému rozvinutí airbagů dochází za méně než 30 milisekund po nárazu. Zároveň se aktivují také boční airbagy umístěné v bocích opěradel předních sedadel. Jejich úkolem je zabránit poranění hrudního koše řidiče a spolujezdce.
Ochrana proti poranění krční páteře
Protože sedadla modelu XJ dokáží pohltit obrovské množství energie, značně snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu. V takovém případě totiž nejsou cestující na předních sedadlech tlačeni do tvrdých nepohyblivých opěradel, ale namísto toho se opěradlo posouvá směrem dozadu (nejprve ve vzpřímené poloze, později se lehce sklopí). Tento zákluz částečně pohlcuje energii nárazu a částečně snižuje relativní akceleraci.
DSC - kontrola dynamické stability
Poslední generace systému kontroly dynamické stability (součást standardní výbavy všech verzí modelu XJ) představuje významný pokrok v oblasti bezpečnosti provozu. Jeho úkolem je sledovat případnou přetáčivost a nedotáčivost vozu či nedostatečnou přilnavost kteréhokoli kola a odpovídajícím způsobem modifikovat výkon motoru a brzd.
Podpora brždění v mimořádných situacích
Úkolem této funkce je zvyšovat účinnost čtyřcestného protiblokovacího systému kotoučových brzd, jenž tvoří součást standardní výbavy všech verzí modelu XJ. V případě krizové situace dokáže totiž vyhodnotit, zda řidič dostatečně sešlápl brzdový pedál. Pokud tomu tak není, automaticky zvýší tlak v brzdovém okruhu. Výsledkem je až o několik metrů kratší brzdná dráha vozu.
Osobní bezpečnost
Jaguar XJ je chráněn nejmodernějším zabezpečovacím zařízením s dálkovým ovladačem centrálního zamykání (s funkcí dvoufázového odemykání), blokováním, ultrazvukovým čidlem rozbití skla, imobilizérem (certifikát Thatcham 1) a pasivní sirénou se záložní baterií. Z bezpečnostních důvodů se v okamžiku rozjezdu automaticky uzamknou všechny dveře a zavazadlový prostor. Dálkový ovladač garážových vrat je součástí standardní výbavy verze Super V8 (za příplatek je možné jej namontovat také do většiny ostatních specifikací).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama