Srpen 2006

Nové Mitsubishi Lancer

31. srpna 2006 v 15:33 NOVÉ MODELY
Nové civilní Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Motors posílalo v minulém roce na světové automobilové výstavy studii desáté evoluce řady Lancer. Tento vrchol nabídky dělá značce jméno ve světových rallye a povznáší image běžných vozů se stejným jménem. Jeden takový se podařilo vyfotit při testech v USA. První snímky sice neprozrazují mnoho nových detailů, ale z tvarů siluety je zřejmé, že základní koncepce designu zůstává oproti studii nezměněná. I agresivní tvar masky je pod kamufláží dobře představitelný, takže se pravděpodobně dočkáme dravě navrženého Lanceru již v základním provedení bez písmen EVO v názvu.
Sportovně střižený sedan by se na první trh (pravděpodobně nejdříve v USA) měl dostat během roku 2007.

Mitsubishi EVO X

24. srpna 2006 v 21:23 NOVÉ MODELY
Mitsubishi EVO X: zřejmě také s DSG!
Britský časopis CAR spekuluje na téma dvouspojková převodovka. Podle informací, které má tento časopis k dispozici bude nové Evo možno dovybavit také převodovkou, která bude vycházet z principů použitých v převodovce DSG od Volkswagenu.
Německý koncern má svou konstrukci chráněnou mnoha patenty a to je podle časopisu zřejmě důvodem k tomu, že se od roku 2002, kdy je DSG v nabídce, neobjevila žádná alternativní konstrukce konkurentů. Mitsubishi monopol VW možná ukončí. Jisté je, že se chystá uvést na trh Evo X také s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou klasické koncepce.
Firma BorgWarner (spoluautor současné konstrukce DSG) již v roce 2005 ohlásila, že dvouspojkovou převodovku na bázi DSG bude dodávat také dalším dvěma výrobcům automobilů, mimo koncern VW.

TechArt pro Carreru GT

23. srpna 2006 v 12:10 TUNING AUT
TechArt pro Carreru GT - i to nejlepší lze vylepšit
Porsche Carrera GT je klenot, ke kterému se vzhlíží jako k dokonalému supersportu. Jeden dlouholetý zákazník TechArtu však naznal, že by jej chtěl ještě trochu vylepšit. Jak řekl, tak u TechArtu udělali...
Jelikož se jednalo o zakázku na jeden jediný kus, všechny úpravy jsou originály. Základ byl vzhledově změněn jen decentně. Na příď byly instalovány dva doplňky - prvním je výdech v horní části nárazníku a druhým je jednodílný přídavný spoiler pod sériovým. Cílem jeho instalace bylo omezení vztlaku na přední nápravě. Na záď byl přidán třídílný spoiler na odtrhovou hranu a výsuvný spoiler. Tím se zvětšila jeho plocha a také účinnost v generování přítlaku pro zadní nápravu. Všechny doplňky zůstaly nelakované v barvě uhlíkového kompozitu, z nějž jsou vyrobeny, aby kontrastovaly s originální oranžovou barvou. Podvozek a kola zůstaly nedotčeny, neboť nepotřebovaly žádný zásah. Naopak periferie motoru se zásahu dočkaly. Výfukové potrubí motoru 5,7 V10 bylo nahrazeno sportovnějším z nerezivějící oceli a upraveno bylo i sací potrubí. Výsledkem tohoto zásahu je 17 kW výkonu navíc,čímž motor produkuje celkově 467 kW (635 k).
Zásah se nevyhnul ani interiéru. Osazen byl sportovní volant čalouněný kombinací karbon-kůže, karbonová hlavice řadící páky a celý interiér dostal kompletní kožené čalounění.

Škoda Octavia 1,4

23. srpna 2006 v 12:05 NOVÉ MODELY
Škoda Octavia 1,4 l (59 kW)
Základní motorizace pro Škodu Octavia, zážehový čtyřválec 1390 cm3, dodává v modelovém roce 2007 na kola více výkonu, ale cena přitom zůstává stejná.
Místo původních 55 kW při 5000 ot./min je nyní k dispozici 59 kW při 5000 ot./min. Podobně vzrostl točivý moment ze 126 Nm při 3800 ot./min na 132 Nm při 3800 ot./min. Poměrně malý nárůst výstupných hodnot se projevil na dynamice jízdy. Octavia, která se stále prodává za 424.900,-Kč akceleruje z 0 na 100 km/h za 14,2 s (dříve 15,5 s) a nejvyšší rychlost činí 173 km/h (původně 170 km/h). Převody se s novým modelovým rokem nemění, stejně tak jako kombinovaná spotřeba 7 l/100 km.

Škoda Octavia Scout

21. srpna 2006 v 15:09 NOVÉ MODELY
Škoda Octavia Scout: image pro všechny cesty
Úspěch allroadů, uproadů, offroadů a dalších jim podobným nenechává ani domácí značku v klidu spát. Po dlouhém čekání tak na scénu přichází obrněná verze Octavie Combi 4x4, aby přivedla do prodejen Škoda ty zákazníky, kteří nakupují u Audi nebo Subaru. Nové je image i jméno.
Výprava Škodovky do segmentu SUV byla v současné době možná pouze s jediným modelem a tím je Škoda Octavia Combi 4x4. Celý projekt má pochopitelně svá technická i nákladová omezení daná konstrukcí vozu a očekávanými objemy prodeje. První pokus o auto pro volný čas po několika letech se tedy jmenuje Octavia Scout. Poslední jemu podobný výstřelek byla žlutá Škoda Pickup Fun z druhé poloviny devadesátých let.
Škoda Octavia Combi 4x4, jejíž proporce jsou všem čtenářům www.auto.cz důvěrně známé, prošla stylistickým a technickým přepracováním s jediným cílem: přiblížit se designem rivalům, kteří za své Outbacky, Crosswagony, XC70 a Allroady chtějí prakticky vždy hodně přes milion korun.
Škoda použila známý recept. Kolem celého vozu jsou robustní plastové díly, buď chránící plechy před poškozením, ale častěji dodávající vozu a jeho majiteli sebevědomí v dosahování nelehkých cílů a překračování hranic všedních dnů. Mohutný styling podporuje také nadměrná velikost sedmnáctipalcových kol z lehkých slitin a pneumatiky s pravděpodobně největším obvodem, jaké kdy do Octavie byly standardně dodávány.
Octavia Scout je přibližně o 1 cm delší, 1,5 cm širší a 1,3 cm vyšší než Octavia Combi 4x4. Světlá výška byla díky úpravám na odpružení a velikosti kol resp. pneumatik zvětšena na 179 mm, tzn. ve srovnání s modelem 4x2 má Scout světlou výšku větší o 40 mm, oproti Octavii 4x4 o 16 mm.
Mezi nové díly patří přední a zadní nárazník, boční ochranné lišty lakované v barvě karoserie a nástavce prahů. Vůz má standardně černé podélné střešní nosiče, pod hlavními světlomety jsou v nárazníku integrované přední mlhovky, na prazích ozdobné lišty s nápisy Scout a na blatnících ochranné lemy. Přední i zadní část vozu chrání velký nájezdový kryt. Vzadu je Octavia Scout odlišena označením modelu a patřičná očekávání má navodit leštěná koncovka výfuku.
Interiér je mnohem méně odvázaný než exteriér, přesto změny budou znát. Standardem bude kůží obšitý volant, hlavice řadicí páky a madlo parkovací brzdy, na přání se budou montovat pedály z ušlechtilé oceli s protiskluzovou úpravou. Pod přední loketní opěrkou se nalézá praktický a objemný Jumbo Box, speciálně pro Octavii Scout byly připraveny zvláštní potahové látky sedadel a pevné madlo na přístrojové desce před spolujezdcem.
Motorová nabídka se skládá ze dvou čtyřválců o objemu 2,0 l, které jsou běžně k dispozici pro Octavii Combi 4x4. Benzinový motor 2,0 FSI má výkon 110 kW a největší točivý moment 200 Nm při 3500/min, turbodiesel 2,0 TDI PD disponuje 103 kW a 320 Nm při 2600 ot./min.
Pohon všech kol je vyřešen standardní cestou s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, která rozděluje točivý moment na nápravy v závislosti na aktuálních adhezních podmínkách.
Škoda Octavia Scout bude mít světovou premiéru na pařížském autosalonu na přelomu září a října, uvedení na trh se plánuje na 1. čtvrtletí roku 2007.

Carlsson C55 RS

17. srpna 2006 v 21:07 TUNING AUT
Carlsson C55 RS - dravec pod maskou
M-B SL55 AMG je elegantní nabroušený roadster, ale skrývá toho více než ukazuje. Po úpravě u firmy Carlsson se jeho skryté rezervy ještě posílily a vnější vzhled přitom dál budí dojem loudala velkoměstských bulvárů.
Zvyšovat výkon již hodně výkonných sériových vozů není jednoduché, ale jsou konstrukce, které naopak k tomuto zásahu přímo vybízejí. Příkladem je motor ve voze M-B SL55 AMG, který je přeplňován mechanickým kompresorem. Tento systém si již po této strohé informaci říká o drobný zásah, který přinese značný výkonový přírůstek. Tím zásahem je změna převodu pohonu kompresoru, která vede k dosažení jeho vyšších otáček a tím vyššího plnícího tlaku a dodávaného množství stlačeného vzduchu do motoru. Když u Carlssona tuto základní změnu provedli, museli ještě doladit tu složitější část - řídící elektroniku a výfukové potrubí. Elektronika byla přeprogramována a výfukové potrubí dostalo koncový tlumič výfuku nově vyrobený z nerezivějící oceli, aby byl snížen odpor výfukových plynů. Po tomto zákroku motor produkuje výkon 442 kW (601 k) a točivý moment 810 Nm při 2600 ot/min. To jsou nárůsty o 74 kW (101 k) a 110 Nm proti sérii. S touto výbavou pak model C55 RS vystřelí z 0-100 km/h za 4,2 sekundy, na 200 km/h za 13,06 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky ukončena na hodnotě 332 km/h,což určitě bude stačit i hodně drsným závodníkům. Nutno podotknout, že vůz má pohotovostní hmotnost bez pár kilogramů 2 tuny!
Zvýšené dynamice byl uzpůsoben podvozek, který dostal řídící jednotku C-Tronic od Carlssonu. Ten snižuje světlou výšku vozu o 30 mm, ale zároveň její úroveň upravuje podle stavu vozovky. Když se vůz začne příliš potýkat s nerovnostmi, automaticky se podvozek zvýší, aby zachoval dostatečný komfort a umožnil větší zdvihy pérování. Jakmile vůz překročí rychlost 120 km/h,nastaví se nejnižší úroveň, aby se omezil proud vzduchu pod vozem a tím i nebezpečný vztlak. Třešničkou na dortu jsou dvoudílná kola v designu 2/16 Briliant Edition, jež jsou pojmenována podle originální povrchové úpravy. Dodávají se v rozměru 8,5J x 20 vpředu a 10,5J x 20 vzadu s pneumatikami 255/30 ZR 20 a 305/25 ZR 20. Pro ostatní vozy M-B jsou nabízeny i v rozměru 19".

Heico Volvo C70

17. srpna 2006 v 21:06 TUNING AUT
Heico Volvo C70 - také vzhled je důležitý
Před bezmála půl rokem Heico Sportiv představilo posilující kity pro kupé-kabrio C70. Nyní přináší zájemcům o optický tuning ještě vzhledové doplňky, aby mohli své miláčky odlišit i viditelným způsobem.
Nové doplňky jen zdůrazňují dynamiku vozu a umožňují čistější zástavbu již dříve představených dílů. Přední nárazník dostal po stranách spodní hrany přídavné spoilery zasahující vstupy chladícího vzduchu, do kterých mohou být instalovány přídavné natáčecí mlhové světlomety. Na zádi lze volit ze dvou možností. Je možno osadit výfukové potrubí s dvojitou koncovkou se dvěma oválnými kusy 120 x 74 mm, nebo zvolit dva páry kruhových koncovek průměru 76 mm, které dodají vozu hodně jadrný zvuk. Aby koncovky jen tak nevisely pod nárazníkem, prostor mezi nimi doplňuje efektní difuzor.
Tyto drobnosti doplňují již dříve představené úpravy motoru, podvozku, hliníková kola, výkonné čtyřpístkové brzdy a diferenciál s omezenou svorností. Po instalaci všech zmíněných dílů se z elegantního kabrioletu stává velmi zajímavý sporťák, který osloví i sportovně náročnějšího řidiče z řad příznivců značky Volvo.

MINI Cooper S

15. srpna 2006 v 19:42 NOVÉ MODELY
Nové MINI Cooper S -oficiálně odhaleno!
Jednou z nejobletovanějších novinek letošní Paříže se bezpochyby stane nová generace stylového hot-hatche, nazvaného prostě MINI. Stávající generace si užívá fenomenálních prodejních úspěchů; zpočátku riskantní projekt se změnil ve velmi výnosný byznys a o nástupci je už dloho rozhodnuto. Protože kromě špičkové techniky má lví podíl na úspěchu MINI i expresivní design, nedaly se očekávat velké změny v tvarování. A ty také nenastaly. Jediné požadavky zněly: Vyšší výkon, minimální spotřeba paliva, více radosti z jízdy a přitom nižší emise.
Kolem málokteré očekávané novinky se strhávalo tolik diskuzí a špionážních fotografií, jako právě kolem MINI. Šikovní marketéři bouři kolem novinky ještě rozviřovali sérií autosalonových kombíků v různých úpravách. Tak jsme se postupem času z různých kusých informací, které vyvrcholily oficiálním odhalení fotografií s dosud částečně zamaskovaným autem před třemi týdny.
Design
vychází samozřejmě ve velké míře z křivek předchůdce. Celkovou délkou jej překonává o 60, resp. 61 mm (Cooper S), z čehož celých 35 mm připadá na prodlouženou přední sekci. Tu si vynutila montáž mechanicky složitějších, větších motorů a také nové předpisy o ochraně chodců při kolizi. Karoserie působí díky kolmějším oběma koncům o něco dospěleji, podobný efekt má i přestavěná příď. Novinkou jsou přední ukazatele směru, zabudované přímo v tělesech světlometů. Volitené mlhovky jsou v samostaných otvorech, umístěné jako "pihy krásy" přímo pod hlavními světlomety. Zůstaly charakteristické detaily, jako šestiúhelníkový tvar masky, velké oči, odklopná celá příď a podélný nasávací otvor pro plnící vzduch Coooperu S. Přímé porovnání odhalí, že světlomety jsou kulatější a dál od sebe, o něco více se šetřilo úhly a ozdobnými chromovými lištami a hrany jednotlivých detailů, jako např. koncových světel a zrcátek, se obrousily. Při pohledu zezadu vynikne větší rozdíl šířky "v ramenou" proti kabině.
Uvnitř
se neměnil základní styl, jinak vše ostatní je zcela nové. Topologové neopomenuli žádný nápad ke zlepšení využití daného prostoru, který se příliš nezměnil. Výsledkem je působivá kombinace prostorových geometrických objektů, vyvedených v kvalitních a příjemných materiálech. Zůstala a dále narostla možnost vysoké individualizace - kromě čtyř základních barevných schémat interiéru lze volit další čtyři v individualizačním programu Colour Line. Komu by to nestačilo, může volit dva odstníny koženého čalounění se zvýrazněným obstehováním. Zásadní změnou prošla i palubní deska. Povědomé prvky na nových tvarech také nezůstaly beze změn - velký rychloměr uprostřed palubovky je nyní ještě větší a obsahuje grafické rozhraní multimediálního centra. Klasičtější styl dostalo ovládání ventilace. Motory
Prvními zástupci nové motorové rodiny z Hams Hall (Velká Británie) jsou dva čtyřválce 1598 cm3, první bez a druhý s přeplňováním. Oba motory jsou pod kapotou zabudovány otočené o 180°, takže výfuková strana je nyní vpředu. Konstrukce dělené klikové skříně se základovou deskou má kořeny v motorsportu a přináší výhody na straně hmotnosti motoru, v lepším akustickém projevu a nižších nákladech. Novinkou v segmentu Mini je olejové čerpadlo, řízené množstvím potřebného mazacího oleje. Odběr výkonu pomocných agregátů motoru byl o 160 W snížen a při 6000 ot./min tak bylo uspořeno asi 1,25 kW výkonu motoru. Díky tomu klesla spotřeba paliva asi o 1 %. Podobný efekt má vodní čerpadlo, které je v první fázi zahřívání motoru odpojeno, čímž šetří cennou energii a současně napomáhá rychlejšímu zahřátí katalyzátoru. Podobně jako u ostaních ostatních moderních agregátů byl i v tomto případě kladen důraz na minimalizaci vnitřních ztrát.
Atmosférický motor 1.6 (88 kW) se systémem Valvetronic Zásadním rozdílem mezi oběma příbuznými motory je v hlavě válců. Pro nový MINI Cooper je připraven atmosférický motor s plně variabilním časováním ventilů vycházejícím ze systému BMW Valvetronic. V tomto případě je ovládán jak zdvih (u sacích od 0,2 do 9,5 mm), tak délka otevření ventilů, přičemž přestavení z minimálního otevření do maximálního je otázkou 300 ms. Díky tomu je škrtící klapka v sacím potrubí pro běžný provoz nadbytečná a byla jí v systému sání vyhrazena pouze úloha nouzového opatření pro případ poruchy Valvetronicu. V běžném provozu je škrtící klapka zcela otevřena, podtlak potřebný pro posilovač brzd je vytvářen vývěvou poháněnou řemenem od výfukového vačkového hřídele motoru. Vedle zdvihu sacích ventilů je plynule nastavováno také časování ventilů v rozsahu 70° natočení klikového hřídele (sací ventily) a 60° natočení klikového hřídele (výfukové ventily). Změna z jedné extrémní polohy do druhé trvá také nejvýše 300 ms. Pro rychlé reakce a složitost řízení byla použita 32bitová řídicí jednotka.
BMW slibuje díky použitým technologiím nejen živější reakce motoru, ale také o 12,5 % nižší spotřebu paliva v kombinovaném jízdním cyklu. Důležitým kritériem je také nezávislost vlastností motoru na kvalitě paliva. Elektronika je schopna přizpůsobit řízení spalování benzinu s oktanovým číslem 91 až 98. Základní atmosférický motor 1,6 dosahuje nejvyššího výkonu 88 kW při 6000 ot./min, maximální otáčky jsou stanoveny na 6500 ot./min. Již při 2000 ot./min je k dispozici 140 Nm točivého momentu a maximum 160 Nm pak motor nabízí ve 4250 ot./min.
Přeplňovaný motor s přímým vstřikem MINI Cooper S dostane přeplňovanou variantu motoru 1.6 l, který navíc disponuje přímým vstřikováním paliva do válců. Nejvyšší výkon tohoto motoru patří ke špičkovým hodnotám této objemové kategorie, když 128 kW je k dispozici při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je možné využívat v pásmu od 1600 ot./min do 5000 ot./min, připomínajícím spíše vznětové motory. Při akceleraci lze krátkodobým zvýšením plnícího tlaku dosáhnout krátkodobého momentového maxima 260 Nm.
Přímé vstřikování benzinu je konstruováno podobně jako vstřikovací systémy common-rail u vznětových motorů. Společný tlakový zásobník je plněn vysokotlakým čerpadlem, poháněným od vačkového hřídele sacích ventilů. Ze zásobníku jsou vyvedeny větve ke vstřikovačům.Ty dopravují palivo přímo do spalovacích prostorů s neobvykle vysokým kompresním poměrem 10,5:1 (vzhledem k přeplňování). Konstrukce motoru počítá s tvorbou homogenní směsi a využití vnitřního chlazení motoru odpařujícím se palivem.
Novinkou je také použití turbodmychadla TwinScroll, které umožňuje podstatně rychlejší odezvu na požadavek dodávky plnícího tlaku. Na obou stranách turbodmychadla jsou komory společné vždy dvěma válcům, což vede v praxi ke omezení protitlaku výfukových plynů v nízkých otáčkách a vhodnějšímu využití tlakových pulzací pomocí turbodmychadla v nízkých otáčkách motoru. Plnící tlak 0,8 bar je k dispozici již při 1400 ot./min a v té chvíli je také otevírán přetlakový ventil, který jej nadále omezuje.
Turbodmychadlo, které je schopné dosahovat až 220 tisíc ot./min je i krátce po zastavení motoru chlazeno chladící kapalinou, kterou dodává přídavné elektrické čerpadlo.
V první polovině roku se dočkáme dalších dvou pohonných jednotek. Nové MINI One zaměstná premiérově čtrnáctistovku o výkonu 70 kW, nebude chybět ani moderní malý diesel, o němž zatím nic bližšího známo není.
Šestistupňové převodovky jako standard
Standardní počet převodových stupňů v novém MINI je šest, ať už v automatické nebo manuální převodovce. Automatická převodovka je vybavena režimem manuálního řazení tlačítky na volantu. Hydrodynamický měnič je přemosťován hned po rozjezdu, což podporuje sportovní vlastnosti i v případě automatické převodovky. Ve sportovním režimu je řazení méně ohleduplné k posádce, ale také o něco rychlejší. Ručně řazená převodovka bude používat dvě různé synchronizace; MINI Cooper S použije pro jedničku a dvojku dvoukónické synchrony, Cooper se spokojí s karbonovými třecími destičkami. Všechny převodové stupně včetně zpátečky jsou plně synchronizovány.
Za příplatek bude nabízen diferenciál se zvýšenou svorností, který zlepší přenos točivého momentu v zatáčkách nebo na horších površích.
Motokárový podvozek Nové Mini má opět pohon předních kol, ale delší rozvor, širší rozchody kol, malé převisy karoserie a tužší karoserii. Nové elektromechanické řízení slibuje podle výrobce velmi dobrý kontakt řidiče s vozovkou. Účinek posilovače je závislý na rychlosti jízdy, ve srovnání s klasickou konstrukcí posilovače přináší úsporu 0,1 l benzinu na 100 km jízdy. Řidič může tlačítkem Sport zvolit ostřejší charakteristiku. Sportovní režim se projevuje i na charakteristice elektronického pedálu plynu.
Přední náprava vychází z osvědčené konstrukce McPherson, uložení hnacího agregátu je vyřešeno tak, že oba hnací hřídele kol mají stejnou délku. Vzadu je nová konfigurace zadní nápravy tvořená vlečenými rameny spojenými příčkou a dalšími dvěma rameny na každé straně, ovlivňujícími výslednou kinematiku odpružení.
V nabídce budou dvě úrovně nastavení podvozku. Standardní MINI Cooper bude komfortnější než předchůdce, naopak Cooper S je podvozkově sportovnější než dosud.
Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 280 mm (294 mm Cooper S), vzadu jsou kotouče o průměru 259 mm. Součástí výbavy obou modelů jsou systémy ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, podobně jako brzdový asistent, k dispozici je nově "Hill Assist".
Standardní rozměr sériových hliníkových kol je 15 palců, MINI Cooper obouvá pneumatiky 175/65 R 15, v nabídce jsou však také šestnáctipalcová a sedmnáctipalcové kola.

Nový Kaipan 14

11. srpna 2006 v 13:06 NOVÉ MODELY
Nový Kaipan 14
Hledáte levný otevřený automobil pro radost? Kaipan má typicky české řešení. Z ojetého a levného Favorita se použijí hlavní komponenty včetně celohliníkového motoru a převodovky a celé se to zasadí do otevřené laminátové karoserie s nosným rámem z ocelových trubek. Kaipanu zaplatíte od 134 do 457 tisíc korun, podle toho zda si vůz sestavíte doma v garáži nebo odeberete hotový ve Smržovce, v sídle firmy.
Třetí česká automobilka figurující ve statistice Sdružení automobilového průmyslu se dosud zabývala výrobou replik Lotusů Seven, v ceně přesahující milion korun. Od roku 1991 vzniklo několik desítek vozů a stavebnic, které si majitelé staví doma v garáži. Nový model by mohl firmě přinést kýžený růst, protože cena hotového vozu je takřka třetinová a stavebnice příjde na 134 tisíc Kč. Na stránkách firmy Kaipan se mj. uvádí: "Ke stavbě Kaipan 14 stačí většinou pouze přiměřený prostor, např. garáž, a běžné nářadí jako např. ruční vrtačka, nýtovací kleště, hever, svěrák, stranové klíče, Gola sada, šroubováky, kleště a další ruční nářadí."
Nízká cena byla možná jen díky využití komponent z levných ojetin Škoda Favorit, kterých je dnes na trhu značné množství a jejichž cena dosahuje jen několik tisíc korun. Ze zpravidla rezavého vozu jsou převzaty díly podvozku, motor, převodovka, řazení, brzdy a palubní přístroje. Kaipan dodá karoserii, světla, sedadla, výztuhy a další díly. Hotový vůz postavený na zakázku je možno odebrat půlrok po podání objednávky, stavebnici dostanete o měsíc dříve. Pohotovostní hmotnost 659 kg má i s notoricky známým motorem 1289 cm3 (40 nebo 50 kW) nabízet relativně hbité svezení, akceleraci z 0 na 100 km/h pod 10 sekund a nejvyšší rychlost 140 km/h.

Škoda Superb 2007

8. srpna 2006 v 9:51 NOVÉ MODELY
Škoda Superb 2007: ceny se nemění
Inovovaný Superb se začne vyrábět v příštím týdnu a tak ceny vylepšených vozů již nejsou tajemstvím. K výbavám Classic, Comfort a Elegance přibylo vrcholné provedení Laurin & Klement. Základní model i nadále příjde na 619.900,-Kč. Zákazník však musí počítat s tím, že dostává automobil s dnes již podprůměrně výkonným motorem a výbavou, které do standardu třídy několik položek schází.
Nejlevnější Superb 2,0 (85 kW) přitom není nejslabším modelem v této modelové řadě. Turbodiesel 1,9 TDI PD má dokonce jen 77 kW, ale 250 Nm již v 1900 ot./min částečně výkonový handicap nahrazuje. 1465 kg těžký automobil akceleruje z 0 na 100 km/h za 12,3 s, nejvíce jede 192 km/h a kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 5,8 l/100 km. Takový automobil pak příjde na 673.900,-Kč.
Ceny všech verzí zůstávají s novým modelovým rokem beze změn. Přibylo přitom několik vylepšení, která na voze ve skutečnosti zřejmě vyniknou více než na fotografiích. Výbava Classic je konstruována s ohledem na minimální cenu a tak vozy v této podobě mají pouze 4 airbagy (za hlavové zaplatíte pořád ještě 13.000,-Kč), schází ESP (+25.000,-Kč) i tempomat (+ 13.500,-Kč).
Dobře vybavené verze Comfort a Elegance již vykrývají cenovou hladinu od 734 tisíc až k necelému milionu podle zvolené motorizace. Nejlevnější český šestiválec dostanete za 829.900,-Kč a to buď v zážehovém provedení 2,8 V6 30V (142 kW) a výbavě Comfort nebo jako diesel 2,5 TDI PD (120 kW) v základní výbavě Classic.
Ceny nových prvků příplatkové výbavy: parkovací senzory vpředu i vzadu stojí 21.000,-Kč pro Classic, 9.000,-Kč pro Comfort a Elegance, přehrávač DVD se sedmipalcovou výklopnou obrazovkou umístěnou ve stropě, pro cestující sedící ve druhé řadě sedadel příjde na 50.000,-Kč, ale podmínkou je objednání navigačního systému DX, který dle motorizace příjde na dalších 57.400,-Kč až 77.400,-Kč. TV Tuner s teletextem pak v takového audiovizuální konfiguraci můžete mít za 31.900,-Kč.

Brabus SV 12 S Biturbo Roadster

4. srpna 2006 v 21:47 TUNING AUT
Brabus SV 12 S Biturbo Roadster - 350 km/h bez střechy
Nový M-B řady SL 600 je pěkná lahůdka, ale stále je to jen "konfekce". Brabus připravil pro movité labužníky chuťovku se 730 koníky a akcelerací dělové koule.
Jméno Brabus je zárukou špičkového tuningu vozů Mercedes-Benz a jeho další kreace na bázi modelu SL 600 tuto pověst jen potvrzuje. Největší díl práce se skrývá pod kapotou, kam zamířil Brabusův klenot, motor SV 12 S Biturbo. Jedná se o dvanáctiválec s objemem zvětšeným z 5,5 litrů na 6,3 litru. O to se starají nová kliková hřídel, kované písty, zvětšené vrtání a nové ojnice. Pečlivě obrobené spalovací prostory a kanály v hlavách válců napomáhají lepšímu plnění a výplachu společně s novými vačkovými hřídeli a většími turbodmychadly vyvinutými techniky Brabusu. Všechny nové komponenty společně se sportovními kovovými katalyzátory slaďuje přeprogramovaná řídící jednotka. Výsledkem je zdrcující výkon 537 kW (730 k) při 5100 ot/min a točivý moment 1320 Nm od 2100 ot/min. Ten je ale z důvodu zajištění životnosti převodového ústrojí elektronicky omezen na 1100 Nm. Tyto hodnoty postačují na zrychlení z 0-100 km/h za 4,0 sekundy, na 200 km/h za 10,9 a na 300 km/h za 29,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je z důvodu bezpečnosti omezena na 350 km/h!
Aby všechno tohle bylo možné využívat v bezpečí, byla vylepšena aerodynamika i podvozek. Aerodynamika dostala zcela nový přední nárazník se spoilerem a vestavěnými přídavnými světlomety, který nahrazuje ten sériový. Stejně tak byl nahrazen i zadní nárazník za nový s difuzorem. Prahy dostaly nástavce osazené čtveřicí diod, které osvětlují nejbližší okolí vozu při odemknutí, či otevření dveří. Odpružení ABC dostalo přídavný modul, který snižuje světlou výšku o 15 mm a vylepšuje jeho charakteristiku v extrémních situacích. Celek harmonicky doplňují hliníková kola o průměrech 17" až 20". Ty největší mají rozměr 9J x 20 vpředu a 10,5J x 20 vzadu. Obuta jsou pneumatikami 255/30 ZR 20 resp. 305/25 ZR 20.
Interiér vozu dostal vyhřívaný sportovní volant s řadícími páčkami převodovky, karbonové kryty prahů s prosvětleným logem úpravce a další doplňky ze špičkového kompozitu, čalounění v nejkvalitnější jemné kůži kombinované se semišem. Rychloměr má stupnici do 360 km/h...

Obrázky nehod

3. srpna 2006 v 11:56 Nehody automobilů
Mercedes-Benz LK
Chevrolet Corvette
BMW M3
BMW 740i
Porsche 911 996
Porsche 356 Speedster
Lamborghini Murcielago
Ferrari 599 GTB Fiorano
Ferrari F360 Modena
Lamborghini Murcielago LP640
Ferrari 360 Modena
Ferrari F355 Spider

Mitsubishi Lancer Evolution Concept-X

2. srpna 2006 v 21:15 NOVÉ MODELY
Mitsubishi Concept-X: Evo X se blíží
Sotva Mitsubishi zabalilo stánek na autosalonu ve Frankfurtu, muselo spěchat domů, aby se pořádně připravilo na autoshow v Tokiu. Domácímu publiku automobilka připravila atraktivní podívanou. Kromě nového outlanderu, o němž se dočtete v samostatném článku, se v Tokiu představí například studie Concept-X navazující na Concept Sportback, jenž si odbyl premiéru ve Frankfurtu.
Na rozdíl od Sportbacku, o němž Mitsubishi mnoho informací neprozradilo, je u Conceptu-X sdílnější, a tak se dovídáme, že pod kapotou hřímá dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec MIVEC (s výkonem okolo 220 kW) spojený s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Síla proudí na všechna čtyři kola, pohon Super All Wheel Control (S-AWC) disponuje například systémem aktivního řízení nebo kontroly náklonů v zatáčkách.
Od frankfurtské studie se Concept-X odlišuje agresivnější přední i zadní částí s výrazným spoilerem a difuzorem. Uvnitř vládne informační a zároveň zábavní systém s LCD obrazovkami. Vůz stojí na podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, použitím hliníku pro některé části karoserie a motor se podařilo významně snížit hmotnost.
Podle zdrojů blízkých automobilce se Concept-X velmi podobá sériové podobě nového Mitsubishi Lancer Evolution X, jehož příchod se plánuje na rok 2007.

BMW 5

1. srpna 2006 v 10:45 NOVÉ MODELY
BMW 5 se dotahuje na Mercedes-Benz E
Nedávno inovovaný Mercedes-Benz třídy E postavil konkurenční BMW řady 5 do role opticky nejstaršího německého sedanu. To by se mělo brzy změnit. Fotografové již zachytili první vozy s vylepšeným vzhledem a snad i s několika technickými novinkami.
Pětkové BMW, které mělo v roce 2003 premiéru na autosalonu v Brně, se již na počátku příštího roku objeví v inovovaném provedení. Změny to však budou jen kosmetické. Podle prvních fotografií bude pozměněn přední a zadní nárazník a snad také boční prahové nástavce. V interiéru se objeví nový tvar voliče automatické převodovky.